Den öppna motorbåten Clarenca tillhör pionjärgenerationen fritidsbåtar. Båten byggdes redan 1907 på Liljeholmen i Stockholm och tillhör C G Petterssons första konstruktioner. Nu k-märks hon av Sjöhistoriska museet. Ägaren finns i Rejmyre.
Sjöhistoriska museet k-märker nio fritidsbåtar. Det blev båtar både av trä och plast, med motor och segel som bedömts vara kulturhistoriskt värdefulla. Totalt finns nu 76 k-märkta fritidsbåtar runt om i landet.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt fritidsbåtar sedan 2009. Den här gången ges utmärkelsen till sex motorbåtar och tre segelbåtar. De flesta av dem har hemmahamnar i Stockholmstrakten men i år får Skåne sin första k-märkta fritidsbåt.
– Det är en intressant blandning av båtar som nu k-märkts. Den öppna trämotorbåten Clarenca från 1907 har vårdats av samma ägarfamilj i åttio år och så har vi Firally-båten Frall Ann, från 1965 som är helt i plast. Bland segelbåtarna finns Svenska kryssarklubbens smäckra lottbåtar Delfin II från 1927 och Sabina från 1937 med, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Båtägarna har gjort föredömliga insatser både när det gäller restaurering och dokumentation.
– Ägaren till femtiotalspärlan Elise har med ett imponerande arbete fått originalmotorn från 1952 i körbart skick, bland annat genom att spåra upp reservdelar i England.
Fotograf/Källa:Stefan Wendin
Konstruktören Jac M Iversens dubbelruffade motorbåt, Elise, byggd 1952 på Vätövarvet är en elegant strömlinjeformad skapelse. Nu k-märlks hon av Sjöhistoriska museet. Ägaren finns i Stockholm.
Och ägaren till Agnes II från 1918 har lagt ned mycket möda på historiska efterforskningar. De visar bland annat att en av båtens tidigare ägarfamiljer till och med skrivit en barnramsa kring båtnamnet, säger Fredrik Blomqvist.
K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin båt k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.
Ifjol utvärderades projektet som blivit en ordinarie del av museets verksamhet och båtarnas ägare kan nu skaffa ett specialtillverkat emaljmärke som bevis på utmärkelsen.
– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har blivit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.
Kontakt
Sjöhistoriska museet
Djurgårdsbrunnsvägen 24, 102 52 Stockholm
För mer information om Sjöhistoriskas arbete med fritidsbåtar och fartyg se www.sjohistoriska.se.
Det här inlägget postades den 28 december, 2012 av Carl Stridsberg i Allmänt, Evenemang & Tävlingar, Nyheter inom turism, Svenska turistmål och är taggat arkeologi, fartyg, fritidsbåt, galärvarvet, k-märkning, k-märkt, konst, marinarkeologi, Museum, sjöhistoriska, sjöhistoriska museet, sommar, Stockholm, utställning, vrak. Lämna gärna en kommentar eller en trackback. Du kan följa nya kommentarer för det här inlägget via RSS.