Inlägg märkta "fotografiska"

20

maj

Fotografiska fyller fem år den 21 maj!

Fotografiska2015_640
Bilden; Fotografiska 2015

På torsdag den 21 maj fyller Fotografiska 5 år. Det är då på dagen 5 år sedan Sverige och en av världens största samlingsplatser för Fotografi slog upp portarna för första gången. Då med utställningar av Annie Leibovitz, Vee Speers, Joel-Peter Witkin och Lennart Nilsson.

UTSTÄLLNING
Nick Brandt
On This Earth A Shadow Falls Across The Ravaged Land
22 maj –13 september

Nick Brandt gjorde stor succé på Fotografiska 2011. Nu är han tillbaka med den avslutande delen i trilogin om Östafrikas hotade djurliv. Bilderna berättar om en skrämmande verklighet. Varje år slaktas 30–35 000 elefanter, noshörningshorn kostar mer än guld och det finns 75 procent färre lejon idag än för tjugo år sedan. Vi reser från drömmen om det som var till mardrömmen vi befinner oss i.

LionBeforeStorm_NickBrandt680
Bilden; Lion before storm. Foto ©Nick-Brandt

Utställningen är en hyllning till en värld som i Nick Brandts sepiatonade bilder tycks komma från en tid då djuren levde i harmoni, obekymrade över den tid vi lever i idag, med skövling av naturresurser, jakt för nöjes skull och ekonomisk girighet.
Med sina intima porträtt av magnifika djur påminner Nick Brandt oss om att världen är skör, trots dess storslagenhet och mångfald. Hans bilder liknar inga andra naturbilder. Här finns inga sensationella jaktscener, Brandt visar upp ett lugn och en värdighet. Möjligen för att han vågar komma nära.
Det är precis som att det finns ett samförstånd mellan Brandt och djuren. Vi ser rynkorna, den väderbitna huden, intensiteten eller nyfikenheten i blicken hos dessa djur.

CalcifiedBat500
Bilden; Calcified-Bat-II. Foto ©Nick-Brandt

Nick Brandt har vigt sitt liv åt att skildra det östafrikanska landskapet. Första gången han kom i kontakt med naturen och djuren var 1996 när han besökte Tanzania. Han återvände 2001 för att börja fotografera och två år senare övergav han sin framgångsrika regissörskarriär för att på heltid ägna sig åt att fotografera Afrikas djur.
Nu kompletterar han de tidigare verken On This Earth och A Shadow Falls med Across The Ravaged Land. Det här är den avslutande delen i Nick Brandts trilogi över natur- och djurlivet i Östra Afrika. Det är ett slags slutligt testamente, en elegi, till den extraordinära naturen i Östafrika och dess vildavarelser. Utställningen omfattar samtliga tre delar.
Nick Brandt tydliggör en extremt oroväckande utveckling med sina bilder. Djurlivet på en hel kontinent håller på att utplånas, i tron att människor ska leva längre, få ett bättre sexliv, högre status och dekorativa hem, när verkligheten är den motsatta, elefantbetar och noshörningshorn kan omöjligt vara vackrare än på djuren.

ElephantonBare_NickBrandt500
Bilden; Elephant on Bare Earth. Foto ©Nick-Brandt

Några punkter ur program för Jubileumet

Torsdag 21 maj

Kl 18.00-00.00 Fest, mingel och musik i hela huset

Kl 21.00 Förhandsvisning av Nick Brandts utställning
Kl 21.00 På scenen – Emma Larsen
Kl 22.00 På scenen – Anders Wendin (Moneybrother)
Kl 23.00 På scenen – Timbuktu

Denna kväll är entrépriset 300:- (200:- för medlemmar)
Förboka din biljett här

Fredag 22 maj

Kl 09.00 Utställningen med Nick Brandt öppnar

Kl 17.00 Boksignering med Anders Petersen

Kl 18.30 Artist talk – Nick Brandt
Detta artist talk är exklusivt för medlemmar och kostar ingenting extra utöver medlemskapet i Fotografiska Familjen.
Antalet platser är dock begränsat till 250, så först till kvarn gäller.

Se hela programmet för 5-års jubileumet här; http://fotografiska.eu/jubileum/

OM Nick Brandt
Nick Brandt föddes i London 1966. Han utbildade sig på Saint Martin’s School of Art, där han studerade måleri  och film. 1992 flyttade han till USA och började arbeta som musikvideoregissör med artister som Michael Jackson och Moby. När Brandt spelade in Michael Jacksons Earth Song i Tanzania 1995 förälskade han sig i landet och dess fauna. Några år senare påbörjade han sin trilogi. Sedan 2004 har han haft ett stort antal separatutställningar runt om i världen, bland annat i New York, Los Angeles, London, Berlin, Sydney, München,Bryssel, Paris och Fotografiska i Stockholm där han hade sin första stora separatutställning 2011. Han startade Big Life Foundation 2010, en stiftelse som har till uppgift att bevara det unika afrikanska djurlivet och ekosystemet.

Länkar

Fotografiska hemsida; http://fotografiska.eu/

 

9

april

Internationell fotomässa 16-18 april

PhotoMarket är en fotomässa på Fotografiska med några av Europas absolut främsta gallerister.

massan2015_01_640
PhotoMarket © Knut Koivisto

Det är en möjlighet för privatpersoner och företag att uppleva och förvärva fotokonst i värdsklass. Årets gäster är Kahmann Gallery (Amsterdam), Camera Work (Berlin), P.U.G. (Oslo), Young Gallery (Bryssel), The Photogallery (Halmstad) och Art Partner (Fotografiska/Stockholm). Välkommen till en mässa där vi hyllar fotokonsten!

massa2015_02_640
Maroon Bells Sunrise, Aspen, Colorado, 2012 – Foto; © Arno Minkkinen

Entréavgiften ingår i ordinarie inträde till Fotografiska och innefattar också Artist talks med Jeroen Toirkens, Arno Minkkinen och Jimmy Nelson.

massa2015_03_640
Foto; © Jeroen Toirkens

Öppettider:

Torsdag 16 April: 11.00 – 18.00
Fredag 17 April: 11.00 – 21.00
Lördag 18 April: 11.00 – 21.00

Plats:
Fotografiska
STADSGÅRDSHAMNEN 22
116 45 Stockholm

Läs mer på http://fotografiska.eu/

26

november

Fotografiska presenterar: Jill Greenberg

Jill_Greenberga_680
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

Jill Greenberg
Works 2001-2011
13 december – 9 februari 2014

Den amerikanska konstnären och fotografen Jill Greenberg utvecklade sitt konstnärskap under den digitala revolutionens barndom. Livet som konstnär och fotograf förändrades radikalt 1990 i och med Photoshop 1.0. Mjukvaran har satt en tydlig personlig prägel på hennes konstnärskap och sätt att använda måleriska kvaliteter i sitt uttryck.

Greenberg började fotografera när hon var nio år gammal och har sedan mitten av 1980-talet kontinuerligt experimenterat med tekniker som omfotografering av diabildsprojektioner, reflektioner i mylar och cyanotypi. Men slutligen fastnade hon för datorn, som ett verktyg för att skapa världar som speglar de tecknings- och måleritekniker hon hittade hos surrealisterna. Lusten att tänja mediets gränser kombinerat med den gedigna utbildningen vid Cranbrook, Detroit Institute of Arts, samt kurser i semiotik och feministisk kritisk teori vid Brown University genomsyrar hennes konst, där hon driver med både högt och lågt och med glimten i ögat ifrågasätter både konst och kommers.

Jill_Greenberg_Revelations_
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

Som en lekfull referens till det faktum att efterarbetet är en viktig del av hennes kreativa process gav hon 1995 sin första webbsida namnet ”The Manipulator”, efter den tyska fototidningen från 1980-talet. ”Jag gillar att manipulera och retuschera mina bilder. Jag tycker inte om rena bilder”, säger hon i en intervju. Men hon har alltid insisterat på att källbilden måste vara perfekt belyst, komponerad och att uttrycket och stämningen måste vara närvarande i originalet. Efterarbetet lägger till djup och ett måleriskt uttryck men bilden man ser ligger faktiskt väldigt nära den som fångades på film.

Jill_Greenberga_litentjej68
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

Jill Greenberg föddes 1967 i Montreal, Kanada, växte upp i en av Detroits förorter och studerade på Rhode Island School of Design i Providence. Efter examen 1989 begav sig Greenberg raka spåret till New York. Hon fick snart fotografera artister, intellektuella och skådespelare för tidningar som Raygun, Spin och Newsweek. Skivbolag som Atlantic, Electra och Sony Music anlitade henne för skivomslag. En vändning kom 1993, när hon kuggades i det muntliga antagningsprovet till Whitney Program for Independent Study och istället började få bättre redaktionella uppdrag. Hon insåg att om hon ville bli en oberoende yrkeskvinna så måste hon först etablera sig som kommersiell fotograf så att hon fick råd att köpa den utrustning hon behövde för att jobba med sina egna arbeten.

Jill_Greenberg_Casey_680
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

I dag delar hon sin tid mellan konstprojekt och kommersiella uppdrag. Den belysningsteknik som hon utvecklat under experimentationsåren från början av 1990-talet har lett fram till det hon kallar för ”apbelysningen” och som hon använt för att gestalta apor, grizzlybjörnar och gråtande barn. Det är dessa porträtt som skapat mest uppmärksamhet och gjort henne till en av världens ledande bildmakare.

Jill_GreenbergBjorn
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

Utställningen visar porträtt av apor, grizzlybjörnar och en isbjörn, varav samtliga är djurskådespelare. Precis som i beställningsporträtten fångar Jill Greenberg dem på samma mänskliga sätt. Och likheterna mellan dem och oss är slående. Vi kan inte låta bli att identifiera oss med deras personligheter eller bli påminda om människor vi känner, har sett eller uttryck vi känner igen. Bilderna visar glädje, sorg, oro, rädsla, ilska och andra välbekanta känslor.

Ett av de mest kontroversiella och omdiskuterade verken är bilderna på gråtande barn. För Jill Greenbergs del handlade det om att uttrycka sin ilska mot Bushadministrationen och fundamentalistiska kristna grupper som får allt mer inflytande i det amerikanska samhället. Det är tekniskt fulländade studiobilder och genast frågar man sig hur hon har fått barnen att gråta. Enkelt. Ofta grät barnen av sig själva, i andra fall gav deras mamma dem en bit godis som hon sedan tog tillbaka. ”Jag tycker förstås inte om att få barn att gråta”, förklarar Jill Greenberg, ”men som mamma vet jag hur lätt det är för ett barn att börja gråta, ett glatt leende kan snabbt förändras till en förtvivlad grimas, det är en del av barnens vardag.”

Jill_Greenberg_shock_680
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

Ta dig tid att betrakta de gråtande barnen och aporna. Kanske känner du igen dig?

Jill_Greenbergapa
Foto; © Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam

Fotografiska är en av världens största samlingsplatser för fotografi. Det är inget vanligt museum utan en internationell mötesplats för kunskap och upplevelser kring fotografins oändligt många uttryck och betydelser. Fotografiskas uppdrag är att tillgängliggöra det stora och det spetsiga. Att etablera Sverige i världen, och världen i Sverige.

Fotografiska
STADSGÅRDSHAMNEN 22
116 45 Stockholm

Hemsida; http://fotografiska.eu/

Facebook; https://www.facebook.com/fotografiska