Inlägg märkta "ABBA"

7

maj

Idag den 7 maj öppnar aBBa The Museum!

ABBA The Museum öppnar på Djurgården i Stockholm och är en interaktiv resa genom en av musikhistoriens största framgångssagor.

Guldrummet680
Bilden ovan; Guldrummet; Foto: Åke E:son Lindman ©Abbathemuseum

Här får besökaren uppleva hur det känns att vara den femte medlemmen i ABBA, ta plats på scenen tillsammans med de andra medlemmarna, stiga in i Polarstudion och se hur han eller hon passar i ABBAs legendariska kläder och mycket mer. Genom museets audioguide berättar Agnetha, Benny, Björn och Frida sina egna personliga minnen från tiden i ABBA.

madeinsweden680
Made in Sweden, Foto; Bengt H Malmqvist ©Premium Rockshot

ABBA The Museum strävar efter att göra utställningarna så interaktiva som möjligt. Till exempel finns ett självspelande piano som är kopplat till Bennys studio. Har besökaren tur blinkar den röda lampan och pianot (Benny) börjar spela när just han eller hon är där.

Gruppens första stora hit, ”Ring Ring”, från 1973 hyllas med en röd telefon i utställningen. Till den är det bara fyra personer i världen som har telefonnumret…

”Det nya museet ger en helhetsbild av bandet, musiken och den osannolika framgång vi upplevde på 70- och 80-talet, något vi inte kunnat visa tidigare. Det blir som en upplevelsebaserad musikdokumentär som bjuder in bakom scenen såväl som på och framför den”, säger Björn Ulvaeus.

live79
ABBA, Live 1979 – Foto;Anders Hanser ©Premium Rockshot

Besöket på museet börjar med en film av Jonas Åkerlund som visas i ett 180 graders biorum.

Besökaren fortsätter sedan till Gamleby Folkets Park som symboliserar starten på bandmedlemarnas karriärer på 60-talet. Utställningen går sedan vidare via Brighton 1974, skrivarstugan på Viggsö,

Stikkans kontor, Owe Sandströms syateljé, arenor runt om i världen, Björn och Agnethas kök och legendariska Polarstudion. Och besökaren gör det tillsammans med Björn, Agnetha, Frida, och Benny som i museets audioguide berättar om tiden i ABBA, framtaget tillsammans med manusförfattaren till Mamma Mia!, Catherine Johnson. Curator för utställningen är bandets tidigare stylist Ingmarie Halling.

”Jag var med på världsturnéerna och såg arbetet både bakom och framför scen. Det fanns ett slit och en vardag bakom framgången. Vår förhoppning är att skapa både en dokumentär och

spektakulär musikutställning. Vi har ett minst sagt gediget arkiv, allt finns sparat”, säger Ingmarie Halling, utställningsansvarig ABBA The Museum.

Björn Ulvaeus deltar i det dagliga arbetet med museet, som leds av vd Mattias Hansson.

ABBA The Museum öppnar för allmänheten den 7 maj 2013 på Djurgårdsvägen 68, bredvid Gröna Lund på natursköna Djurgården i Stockholm.

Biljetter till ABBA The Museum går att köpa på www.abbathemuseum.com

5

december

Spotify och ABBA The Museum i unikt samarbete!

Idag,den femte december,är det klart att Spotify inleder ett samarbete med nya ABBA The Museum.


Credit: Bengt H. Malmqvist © Premium Rockshot

Målet är att integrera och förlänga museets musikupplevelse i Spotify.

Gemensamma aktiviteter kommer att ske löpande, både interaktivt på Spotifys plattformar samt i huset på Djurgården.

ABBA The Museum öppnar under våren 2013 som en del av Swedish Music Hall of Fame på Djurgården i Stockholm. Se; http://swedishmusichalloffame.se/

Det här blir platsen där ABBA flyttar in med sina samlade verk i en interaktiv och musikalisk utställning där besökaren för första gången kommer bandet riktigt nära.

”ABBA är ett ikoniskt band i musikhistorien ochjag växte upp med deras musik omkring mig.

Att vi nu samarbetar i skapandet av ABBA The Museum och den interaktiva musikupplevelsen känns fantastiskt roligt och hedrande”, säger Daniel Ek, grundare och vd Spotify.

”Streamad musik på nätet är en av anledningarna till att ABBA har fått en ny publik, musikintresserade som inte ens var födda när vi var aktiva på 70-­-talet.

ABBA The Museum ska förhoppningsvis vara en underhållande och intressant musikalisk upplevelse, som i hög grad bygger på interaktivitet.

Jag vet helt ärligt inte vem som skulle kunna vara en bättre musikalisk interaktiv partner än Spotify?” säger Björn Ulvaeus.

Läs mer om ABBA The Museum här på Hittaupplevelse.se!

5

oktober

Hem funnet för efterlängtad utställning: ABBA The Museum öppnar i Stockholm!

ABBA The Museum öppnar äntligen i Sverige. Djurgården i Stockholm blir platsen där ABBA flyttar in med sina samlade verk, i en interaktiv och modern utställning.


ABBA i fornstora dagar! Foto:Bengt H Malmqvist ©

ABBA The Museum inryms i nya Swedish Music Hall of Fame som ska stå klart för inflyttning vid årsskiftet. Den stora invigningen beräknas till april 2013.

Letandet efter en plats för de samlade verken från ABBA:s gärning; musiken, texterna, kläderna, musikalerna och filmerna, har pågått länge.

Swedish Music Hall of Fame erbjuder en bra inramning.

“I Swedish Music Hall of Fame kommer ABBA The Museum in i sitt naturliga sammanhang, som en del av den svenska pophistorien.

Stockholm och Djurgården – det känns verkligen som vi hittat hem!”, säger Björn Ulvaeus.

Arbetet bakom kulisserna på ABBA The Museum är i full gång, under ledning av vd Mattias Hansson.


Bilden. Björn Ulvaeus och Mattias Hansson. Credit © Karl Nordlund

”Svensk populärmusik är en viktig del av vårt kulturarv. ABBA är dessutom ett av de starkaste svenska varumärken vi har internationellt.

Det känns som en skyldighet att ge plats för ABBA här i Sverige”, säger Mattias Hansson, vd, ABBA The Museum.

ABBA är Sveriges mest framgångsrika musikgrupp med 378 miljoner sålda skivor världen över.

ABBA The Museum kommer att presentera en samlad bild av gruppen, från det att ABBA bildades 1970, genombrottet med Waterloo 1974, de stora världsturnéerna, fram till splittringen 1983.

ABBA har levt vidare sedan dess genom Björn och Bennys fortsatta musikaliska arbete både vid sidan av gruppnamnet och genom Mamma Mia, som återigen skapade ett stort intresse kring musiken.

Och intresset bara ökar; i veckan stod det klart att ABBA GOLD är den mest sålda CD:n i England genom tiderna.

”Vi är stolta och glada över att ABBA har valt Swedish Music Hall of Fame som platsen för att visa och berätta sin historia på ett personligt sätt”, säger Charlotte Wiking, vd, Swedish Music Hall of Fame.

Swedish Music Hall of Fame ska visa både temporära och permanenta musikutställningar från 1920 fram till idag samt en ”Hall of Fame” över svensk populärmusik. Gästkuratorer och representanter från musikbranschen deltar i framtagandet av utställningarna. Huset skapas för den breda allmänheten men med en extra tanke på barn och ungdomar. Utställningarna blir interaktiva och upplevelsebaserade.

Förutom utställningar kommer huset att erbjuda unika evenemang kopplade till aktuella musikhändelser, mindre intima spelningar, kurser för skolor och musikintresserade, ett hotell vid namn Melody Hotel, restaurang med bar samt en shop. ABBA The Museum blir ett självklart internationellt dragplåster i det 5000 kvadratmeter stora huset, beläget mellan Gröna Lund och Liljevalchs på Djurgården i Stockholm.

ABBA The Museum räknar med hundratusentals svenska och internationella besökare redan första året.

Biljettförsäljningen i Sverige och resten av världen kommer att ske via SJs kanaler, 0771-75 75 75, SJs Resebutiker och www.sj.se/upplevelser. Biljettsläpp till ABBA the Museum sker senare i höst.

Upplevelseindustrins starkaste aktörer står bakom ABBA The Museum: Parks & Resorts (Gröna Lund, etc), Universal, Polar Music, Synergera Rättighetsförvaltning och Eventum är några av alla som har bidragit för tillblivelsen av ABBA The Museum.

Stolta samarbetspartners som kommer att ha ett fördjupat samarbete med ABBA The Museum är: MasterCard, SJ, Stockholm Arlanda Airport och Viking Line. Mediepartners är SBS Radio och TV4. Fler samarbets- och mediepartners tillkommer.

För ytterligare information kontakta:

Mattias Hansson, vd, ABBA The Museum, mattias@abbathemuseum.se, 073-500 00 01